2013-08-02

Wanita Islam Membuat Kontroversi Dengan YouTube Video Hari Raya Dengan Anjing, Ditahan Reman Selama 2 Hari



Assalamualaikum semua..
Post ini berkaitan dengan post nad sebelum ni (klik sini)..
Ianya tentang video klip kat YouTube yang mengucapkan Selamat Hari Raya bersama anjing2nya..
Jom baca tentang Maznah Mond Yusof @ Chetz Yusof, pelatih anjing ni..







"Isu yang dibangkitkan di sini boleh menjadi sangat sensitif kepada majoriti rakyat kita ... kita mesti melihat latar belakang dan mendapatkan pandangan pakar-pakar agama kerana saya difahamkan terdapat beberapa pandangan yang berbeza, "kata menteri Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek kepada pemberita pada satu majlis semalam.

Menteri itu mengakui bahawa video telah dicipta tiga tahun lalu tetapi menegaskan bahawa apabila mana-mana kandungan yang diterbitkan dalam talian ia akan terus boleh diakses oleh pengguna Internet.

"Yang penting dan yang paling penting dalam kes ini adalah untuk menyiasat niat sebenar individu itu sama ada dia bercadang untuk menyatakan latar belakang beliau sebagai jurulatih haiwan atau menghina agama Islam dan apa-apa," katanya.
Beliau sedang disiasat untuk "mengeluarkan kata-kata, dan sebagainya, dengan niat sengaja untuk luka perasaan keagamaan mana-mana orang" di bawah seksyen 298A Kanun Keseksaan dan seksyen 4 Akta Hasutan.

Jika sabit kesalahan, Maznah, terkenal dikenali sebagai Chetz Yusof, boleh dikenakan hukuman penjara sehingga satu tahun atau denda atau kedua-duanya.

Selepas video mula membuat pusingan di Internet, laman web berita tempatan Mynewshub.com Chetz dipetik sebagai berkata bahawa dia membuat video pada tahun 2010 yang menunjukkan bahawa anjing tidak "haram" (haram) seperti yang dipercayai secara meluas dan umat Islam boleh menyimpan canines sebagai haiwan kesayangan.

"Anjing tidak 'haram', jika mereka basah, hanya 'Samak'," beliau dipetik sebagai berkata.

"Samak" adalah pembersihan ritual yang dilakukan oleh umat Islam apabila mereka datang ke dalam kenalan dengan barangan yang dianggap najis, di mana anjing basah dianggap oleh sesetengah penganut agama itu.

Maznah juga memberitahu laman berita Free Malaysia Today dalam satu wawancara 2011 bahawa dia mengikuti sekolah Shafie pemikiran dalam Islam yang tidak menganggap anjing sebagai "haram", tetapi hanya memerlukan orang yang beriman untuk membersihkan diri selepas menyentuh anjing basah.

*Update: Lawyer Lathefefa Koya kata dia telah dibebaskan.
Source : Malaysia New Today


Pada nad betul la apa yang dicakapkan tu..
Memang anjing bukannya haram..
Hanya perlu samak je..
Cheers everyone..
:D




p/s: Pengajaran yang nad dapat disini ialah kalau tak nak video,gambar, post or status yang kita rasa mencabar agama & negara,  dan tidak mempunyai jawapan yang munasabah/logik bila orang bertanya, jangan upload langsung ke Internet..Tak kira la bila kita upload (even 10years ago) sebab bila dah masuk ke Internet memang susah untuk didelete/diturunkan..hikhikhik.. :P



In anticipation of your valued response,

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...