2016-02-22

Anak Luar Nikah



Belajar pasal haid dan nifas, ustaz ada bg tau hari khamis yg lepas.....

Jika seorang wanita melahir kan anak dlm usia 6 bulan, sedang kan usia perkahwinan nya belum sampai lg 6 bulan, bermakna anak itu adalah anak luar nikah dan tdak bole di bin atau binti kan nama ayah nya, dia harus di bin atau binti kan nama ibu nya atau pun abdullah (hamba Allah).

Dan jika seseorang itu mengandung kan anak luar nikah, dan kemudian dia menikah dgn lelaki yg menyebab kan dia mengandung, makna anak yg di kandung itu tdak nisbat kpada ayah, dia hanya nisbat kpada ibu, dan anak itu tdak berhak atas harta ayah, anak itu hanya berhak atas harta ibu.

Jika seseorang itu mengandung anak luar nikah, dan dia tdak berkahwin dgn lelaki yg menyebab kan dia mengandung, kemudian anak yg lahir itu adalah anak perempuan, maka jika satu hari nti lelaki yg menyebab kan wanita itu mengandung ingin menikahi anak perempun nya, maka tdak haram, sbb anak perempuan dan lelaki itu tdak di kira mahram walau ia berasal dr benih sndri.

Anak luar nikah bole jd imam dgn syarat status nya itu di rahsia kan kerana di bimbangi dpat mengaib kan si anak itu td.

Wallahu a'lam....

Nak tau lebih byk lagi, lebih baik dtg kelas sndri....
Sme2 kita belajar ilmu Allah....
In Syaa Allah.....



In anticipation of your valued response,


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...